A Glem
jeserun2 2009.02.26. 21:42

Mik is a Glemek? Tl mretezett engedelmesked zombi vagy rz szv szobor?
A glemek olyan lnyek, melyeket emberhez hasonlatosnak, teremtett alkotjuk. Ezen alkotsok teremtje istenhez mrhet szellemisgben, hiszen is teremtett, letet adott, akrcsak az r, ki srbl formzta meg az embert.
A Glemek megalkotit flelemmel vegyes tisztelettel figyeltk, hiszen jrtassguk a misztriumok vilgban a tbbi ember fl emelte ket.
Maga a Glem sz hber eredet s jelentst tekintve egyfajta anyagtalan anyagot jell.
Ezek a lnyek lelketlenek, akiket klnbz anyagokbl kszthet el teremtjk. Elksztsk legfbb oka ltalban az, hogy szolgljk teremtjket. Ezen m-lnyek legendakre roppant si s szleskr. Klnsen azok a rmtrtnetek maradtak fent, melyekben ezek a Glemek teremtjk aljas szndkainak a beteljestiv vltak, s klnbz gaztetteket kvettek el.
A szakirodalom ezeket a lnyeket – mely lnyek csoportjba a Glemek is tartoznak – homonculus-nak nevezi.
Maga a homonculus kifejezs a nmet szrmazsi filozfus, orvos s alkimista mestertl Paracelsus (1493-1541) –tol szrmazik. Ugyancsak Paracelsus nevhez fzdik az orvosi kmia megalkots s els alkalmazsa is. A homonculus egy olyan lny volt – Paracelsus szerint – melyet az alkmia mdszervel lehet ltrehozni egy lombikban s ott letben is lehet tartani. A mestersges let a kzpkorban egy alkimista szemben teht egyltaln nem volt lehetetlen.
A Legkorbbi homonculusz illetve Glem trtnetek a Mezopotmiai idkben bukkantak fel. A Sumr legendk szerint Enki – a fld ura -agyagbl gyrt kt embert, hogy azok dolgozzanak az istenek helyett. Mve hasznossgn felbuzdulva jra teremtett kt lnyt, kiket agyagbl fomzott meg. Ezek a lnyek mindketten nem nlkli lnyek voltak s k vigyztk az „let vzt” Aztn Enki lekldte e kt lny – Kurgarrut s Kalaturrut – az alvilgba az „let vzvel”, hogy tmasszk fel Innint a termkenysg istennjt.
Tulajdonkppen e kt aszexulis, nem nlkli lny volt a vilg els kt gleme.
Aztn a Mezopotmiai sumr birodalmat a krisztus eltti msodik vezred sorn dl fell megtmadtk a harcos Akkd npek. Ezek a hdtk alaptottk meg dl-Mezopotmiban az -babiloni birodalmat.
Az akkd isten Marduk legyzte a sumr istenn Tiamat fit, Kingut, ki a sumr istenek hadvezre volt. Gyzelme utn Marduk ellenfele vrt s agyagot kevert ssze, melybl ltrehozta az Embert. gy lett Marduk az let ura.
A babiloni birodalom terjeszkedse elrte Knant is, s leigztk az ott l zsid trzseket is. A babiloni rabsg idejben vette t a zsid miszticizmus a glemek legendjt is.
A zsid kabbala vilga szmos trtnettel br arrl, hogy nagyhatalm rabbik agyagbl s vrbl kpsek robot-szer szolgkat, glemeket teremteni. Az agyag-vr testre a teremts szavt helyeztk el, mely megtlttte az lettelen anyagot az let principumval.
Maga a kabbala hagyomnyt jelent. De a zsid vallsban a 13. szzadtl ezzel a szval jellik a titkos tudomnyokat. Az rott hagyomnyokat minden zsid elolvashatja, de a kabbalt csakis a kivlasztott kevesek ismerhetik. Hiszen a kabbala tulajdonkppen bepillantst ad isten valdi termszetbe.
A kabbala gykerei a bibliban s a talmudban tallhatak. A kabbala szerint a biblinak van egy msik, titkos jelentse is, melyet csak a kabbala mesteri kpesek megfejteni. Ez az alapja a kabbala szmmisztikjnak, mely szerint minden bibliai sznak s kifejezsnek van szmrtke, mely szmok aztn jra szavakk lnak ssze, melyeket megrtve felfedhetv vlik isten titkos zenete.
Ezen titkos szm-nyelv segtsgvel a kabbala egy merben j biblit fedezett fel. Termszetesen a kabbala is tbb bibliaolvassi mdszert klnbztet meg, melyek mind a szmmisztika alapjn mkdnek.
Az egyik ilyen mdszer a Gematria, mely a betket szmokkal helyettesti, majd a szmok rtknek megfelel kd szerint jra betket forml.
A msik elterjedt kabbala mdszer a Notrikon. E mdszer a biblia egyes szavait s kifejezseit rvidtsknt rtelmezi. Majd ezeket a rvidtseket szavakk bvti. A tmhoz kapcsold pldt alapul vve az den Kertje szt vesszk vizsglat al a Notrikon mdszerrel.
Hberl az den kertje – Gan Eden nv a notrikon szerint gph (-azaz test), nphes (-azaz llek), ezem (-azaz csontvz), daath (-azaz tuds) s nezach (-azaz rklt) szavak kezdbetibl ll, ezrt az denkert titkos jelentse nem ms, mint hogy az Isten az embert haland testbl s halhatatlan llekbl teremtette, s a test feltmadsnak remnyvel ruhzta fel.
A Temura mdszere a bettttelen alapszik, mely segtsgvel a betket meghatrozott szmsorrend szerint kell a betket ttenni eredeti helykrl a szmmisztika ltal meghatrozottra.
A Zerf a betcsere mdszere. Ennl a mdszernl a betket kell csupn kicserlni, hogy megkapjuk a sz, vagy a kifejezs titkos jelentst.
A kabbala tantsait elszr a 8. szzadban foglaltk rsba s Sepher Jezira – A teremts knyve cmen. Ksbb, a 13. szzadban az ibriai flszigeten lt rabbi, Mose ben Semtob de Leon rta meg a Zhar –t azaz A Fny knyvt.
A fny knyve igen kiterjedt okkultista m, mely a szmmisztikn tl foglalkozik a jslssal, a hall utni lettel, st mg a llekvndorlssal is.
Mint lthatjuk a zsid kabbala mesterei igazi varzslk voltak, vagy legalbbis a zsid legendk szerint mindenkppen.
A Glem kszts technikjnak alapkvt egy bizonyos Elezr rabbi rta. E kzpkori mester, kinek mvei kz soroljk a sokak ltal Raziel angyal mvnek tartott misztikus knyveket, azzal jrt len a kabbala misztikumban, hogy isten titkos nevt s a teremts szavt megfejtette. Tulajdonkppen ezzel tette lehetv a ksbbi mesterek szmra a Glem ksztst.
Az els dokumentlt Glem kszt rabbi a 16. szzadban lt Lengyelorszgban. Ez a szemly chelmi Elijah rabbi volt. A legenda szerint ksztett egy Glemet, mely aztn a rabbi akarata ellenre egyre nagyobbra s nagyobbra nt. Hogy meglltsa a fktelen nvekedst, a rabbi a Glem homlokn az emeth (igazsg) szbl trlte az aleph (e) bet, mely gy meth (azaz halott) szra mdosult. A glem ezek utn menten porr omlott.

A Glem kszts legnagyobb mester azonban minden ktsget kizran a prgai Jehuda Lw ben Basael rabbi volt. A rabbi, hogy knnytsen sanyargatott hittestvrei sorsn a Moldova foly agyagjbl gyrta meg az ember formj szolgt a Glemet. A glemet nappal a rabbi rejtegette, m jszaka kiengedte s a fradhatatlan agyag-szolga elvgezte a zsidk munkjt. gy prblt meg segteni a tanult rabbi testvreinek. Azonban a rabbi a Glemet is megsznta a sok munka elvgzse utn s mivel amgy is hasonltott egy emberhez, a rabbi megtantotta rni s olvasni teremtmnyt. Ahogy a Glem megismerte a valdi letet a knyvekbl egyre inkbb elgedetlenebb lett sajt sorsval. Mr nem csak dolgozni akart, hanem szrakozni, utazni, jtszani vgyott.
gy egy szp napon a Glem kiszktt a rabbi hzbl s az emberek kz ment. Termszetesen az emberek megprbltk elkergetni az agyag-szrnyeteget, aki dhben puszttani s tombolni kezdett. Mikor a vros apraja-nagyja sszefogott az ket terrorban tart Glem ellen, sikerlt megfutamtaniuk a Glemet, aki soha tbb nem bukkant fel Prga vrosban.
1969-ben Isaac Bashevis Singer feldolgozta Lw rabbi trtnett egy kisregny formjban. A kisregny a Glem cmet kapta.
A kisregny mely, II. Rudolf nmet-rmai csszr uralkodsa idejn jtszdik, a rabbi npe vdelmben alkotja meg a Glemet, hiszen a zsid lakossgot pogromok veszly fenyegeti, hiszen vrvdat emelnek ellenk a Peszach szent nnepe alatt. A rabbi megalkotja Jzsefet- a glemet, aki vgl leleplezi a httrben rmnykod kapzsi nmet nemest s gy fnyt dert az igazsgra. Sajnlatos mdon a np nem tudja befogadni megmentjt, gy a rabbi knytelen elpuszttani Jzsefet.
Igazbl szinte ez az egyetlen olyan ismertebb kisregny, melyben a Glemet nem mint rmalakot brzoljk. Ez annl is inkbb figyelemre mlt, mert a 19. szzadi romantikus-rmirodalom elszeretettel lltotta kzpontba a Glemet, mint a gazdjt kiszolgl egygy s kegyetlen rmet.
Hozztve, hogy Isaac Bashevis Singer forrsa autentikusabbnak kellett, hogy legyen, annak ellenre, hogy mve gyakorlatilag a zsid nacionalizmusnak szolgltatott ismt alapot.
|