worldofdemons
worldofdemons
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Cikkek
 
Hnyan jrtatok itt?
Induls: 2009-02-13
 
Kiemelt oldalak

Kiemelt oldalak:

 

 

 

 

 

 
Magyar UFO jelensgek

Magyar UFO kutatsi kzpont:

 

 

 
Minden ms
Minden ms : Mtikus lnyek a magyar mitolgiban- Az rdg

Mtikus lnyek a magyar mitolgiban- Az rdg

Titkok s Rejtlyek magazin  2009.02.20. 18:24

A nphagyomny azt mutatja, hogy az rdg alakjban – a korbbi elkpzelsek maradvnyaknt – a klnbz funkcikkal felruhzott rosszindulat lnyek mintegy sszevonva ltenek testet. Ehhez a keresztny demonolgia is hozzjrult. A Malleus maleficarumban mr kirajzoldik egy j rdgalak, amely a boszorknyperekkel Eurpa-szerte ismertt vlik, s a npi hiedelemvilgba nlunk is elgg beplt.


A kzpkori egyhzi felfogs szerint a bn nem emberi tulajdonsg, hanem az rdg mesterkedsnek eredmnye. Az embernek llandan vakodnia kell az rdg ksrtstl. Az rdgk az alvilgban, a pokolban laknak. Az eltkozott, mennyorszgbl kitiltott angyalokat szintn rdgknek tartjk. De rdg a frj alakjban jelentkez lidrc is (Bosnyk 1977: 133). Az az ember, aki rdggel kt szvetsget (Faust-mondk, Hatvani-mondakr), risi vagyonra s termszetfeletti hatalomra tesz szert. A kzpkori kpzetekben az rdg egy torz, szrs emberforma, csf brzattal, kiugrAz rdngs ember ugyancsak klnleges kpessgekkel rendelkezik, npi elkpzels szerint „az rdggel cimborl”. Npmesinkben az rdg mr jval szeldebb s kevsb flelmetes lny. A mesehs, akrcsak a srknyt, le tudja gyzni az rdgt. Lnyeges klnbsg az, hogy itt nem testi erejvel, hanem nagyobb szellemi kpessgvel gyz. Nhny mesetpus rdgalakjval kzelebbrl is ismerkedjnk meg.

Az rdgszeret tpus a mese s a hiedelemmonda kztt helyezkedik el; az elbeszltl fggen akr mondaknt (igaz trtnetknt), akr meseknt is eladhat. A szeret utn svrg leny felshajt: „nem bnnm, ha az rdg lenne is”, mire a legkzelebbi fonban mell l egy legny. Kilesi, hogy llba van, s a temetben lakik, holttestet eszik. Mivel nem vallja be nki a leny, hogy mit ltott, kioltja az lett. A leny srjn virg n s j letre sarjad (AaTh 407B). Az rdgszeret mesetpusban az rdg egy jkp legny, aki darutollas kalapban, apr frt, fekete gubban bukkan fel. Azonban llb! Ez az rdgtpus a kzpkori rdgkpzet hatsra flig llat, flig ember vonsait viseli magn. Az rdg, amint a leny letre tr, s hallt okozza, lnyegben a Hall funkcijt ltja el. Az rdg s a Hall fogalmnak egybeolvadsa ms monda- s mesetpusokban is szembetn.

J nhny npmese azzal kezddik, hogy egy ember a segtjnek (az rdgnek) gri otthonbl azt, amirl nem tud: az jszltt gyermekt. A fi feln, s tbbszri prbattel utn szabad emberr vlik. Ezekben a meskben az rdg megnyer emberi alakban tnik fel, s a fi ugyancsak a nagyobb sz birtokban tud megszabadulni az rdg hatalmtl.

A legendamesk rdge szintn az ember dz ellensge. Az ember s az rdg itt tbb-kevsb egyenl erej ellenfelekknt llanak szemben. Az rdg fizikailag, az ember szellemileg ersebb, az utbbi adottsg rvn az ember az rdg fl kerekedhet: az ember az rdg szmra csapdt pt, varzskrt hz maga kr, az rdgnek grt gyermek pap lesz (AaTh 756B, 811); az ember megvlaszol az rdg kilenc krdsre (AaTh 812); stb. A mesehallgatk krben kedveltek a legendamesk azon vltozatai is, amelyekben az rdg – hlbl vagy rrtt ktelessgbl – szolglja a szegny embert. Ebben a mesecsoportban az rdg mr szinte igazsgoszt, hls dmon szerepben jelentkezik! Szolgaknt a gazdag ember ltal szabott lehetetlen feladatokat is knnyszerrel elvgzi, s ezltal a gazdag embert tnkreteszi (AaTh 820A).

Kedveltek mg az rdgrl s a szkely menyecskrl szl trfs mesk (AaTh 1164), {5-89.} melyekben az elzekhez kpest a szerepek felcserldnek: ezekben mr az rdg igyekszik megszabadulni az ember (a kardos asszony!) hatalmtl.

Az Ostoba rdg mesjben az rdg valban egy „ostoba” s sznalmas figura, akinek eszn az egyszer szegny ember vagy cigny is jtszva tltesz. Az egyik mesecsoportban (AaTh 1030–1059) a szegny ember s az rdg egytt dolgozik, de mindig az rdg hzza a rvidebbet. Az ember s az rdg kztti versengsnek szmtalan vltozata van (a k sztmorzsolsa, khajts, futverseny, kiablsi verseny stb.), melyekben mulatsgos mdon mindig az rdg marad alul (AaTh 1060–1114). Dersen vgzdnek azok a trtnetek is, amelyekben az rdg az ember elpuszttsra trekszik (AaTh 1115–1129). Ide tartozik mg egy mesecsoport, melyben a szegny ember eladja ugyan a lelkt az rdgnek, de az rdg, ppen ostobasga miatt, mgsem tudja elvinni az embert. Pldul az egyik mesben (AaTh 1184) az ember gy szerzdik az rdggel, hogy akkor viheti el, amikor a megjellt frl az utols levl is lehullik. Ez sosem kvetkezhet be, mivel az ember j nhny falevelet az gakhoz erst.

A Faust-mondkban az rdggel kttt szerzdsnek mr kornt sincs ilyen mulatsgos kimenetele. A Faust-mondk a mesevilgra is ers hatssal voltak.

A kzpkori Eurpa – boszorknyperek lzban l – vallsi fanatikusainak gondolatvilgt, vilgszemllett elssorban a „j” s a „rossz” engesztelhetetlen kzdelmnek kpzete hatrozta meg.

Az rdgmondk a Rajna-vidki vroskban (Helmstadt) l Faust doktor (1540 krli) halla utn, els zben az 1587-ben megjelent Faust-npknyvben csoportosulnak Faust alakja kr. Nhny vtized leforgsa alatt az egyre szaporod npknyvek minden rdngssggel, mgival, szemfnyvesztssel, az rdggel val szerzdssel kapcsolatos mondt Fausthoz fztek. A Faust-mondk, mint npkltszeti alkotsok, az als rgikbl behatoltak az irodalom fellegvrba is. Faust – Ch. Marlowe drmjtl (1604), M. Klinger regnytl (1791) kezdve – hossz utat tett meg, mg Goethe drmjban (1832) a felvilgosods eszmit kifejez alakot lthetett.

Johann Wolfgang Goethe Faustjnak, a Faust-npknyveknek, s az ezek nyomn kszlt magyar nyelv Faust-ponyvknak sok olvasja volt haznkban is. Tagadhatatlan, hogy a nmet Faust-mondk hatssal voltak a honi mondkra is. Ugyanis a Faust nevvel fmjelzett, rott s ratlan irodalom nem kizrlag a nmet np sajtja. A magyar nyelvterleten, jval Marlowe s Goethe Faustjai eltt, a kzpkori misztriumjtkok s nem utolssorban az egyhzi tantsok rvn mindentt elterjedtek, s tulajdonkppen ezt illusztrlja mr Bornemisza Pter rdgi ksrtetek (1578) c. knyve is. A magyar np az rdgmondkat a sajt hagyomnya, felfogsa szerint tgyrta, tformlta s szjrl szjra adta tovbb. De mg a nmet nyelvterleten a boszorknysgrl, rdngssgrl, szemfnyvesztsrl szl trtnetek tbbnyire egy szemlyhez, azaz Fausthoz ktdtek, addig haznkban Hatvani professzor mellett mg szmos ms magyar Faustot ismernk.

Hatvani Istvn (1718–1786), kornak kiemelked magyar tudsa mint a debreceni reformtus kollgium professzora vlt hress. Blcselettrtneten s ksrleti fizikn kvl ms tudomnyokat is oktatott. Csillagszati megfigyelseit (pl. Halley-stks, 1759), klnfle mszereit ma is szmon tartjk. Hatvani szemlyt mgis a rla kering mondk tettk hress, annak ellenre, hogy asztronmival, mgival sohasem foglalkozott. Az irodalomban Jkai Mr s Arany Jnos rktettk meg az rdngs professzor, a „magyar Faust” hrnevt. Az egyik monda szerint Hatvani vizet fakasztott a tncteremben. A hlgyek, akik szerint a tiszta lelkiismeret n sosem pirulhat el, szoknyjukat felemeltk, s a varzslat elmltval pirulva engedtk vissza. Goethe Faustjban Mefiszt tmaszt rvizet; az ellenfl katoni szmozdulatokkal meneklnek a ltszattenger rjban.

Csokonai Vitz Mihly (1773–1805) a magyar felvilgosods egyik legnagyobb lrikusa. Mint debreceni dik igen npszer volt trsai krben. Kltszett az egyszer np is magnak vallotta, nem csoda teht, hogy a nyughatatlan vr, vndorl fiatalemberrl sok monda kering. Fedics Mihly egyik mesjben pldul Csokonai Btorligetrl a btori vsrba tartott. Tallkozott egy emberrel, aki trsul szegdtt. tkzben Csokonai rvette az embert, hogy egy szalmakazalnl szalmacsutakokat csinljanak. Midn thajtottk a fejk fltt, mindegyik szalmacsutak kvr disznv vlt! Elhajtottk ket a vsrba, s egy kereskednek j pnzrt eladtk. Csokonai kikttte, hogy a disznkat vzre ne hajtsk, mert akkor nem felel rtk. A keresked az intst feledve, a ltszatdisznkat hazafel hajtva hagyta, hogy azok belemenjenek a vzbe. A disznk egyszeribe eltntek, de ottmaradtak a vzen sz szalmacsutakok!

A magyar Faustok sorban emltst kell tennnk mg Froelich Dvidrl, a ksmrki tuds tanrrl, Kolumbn Jzsefrl, a kemnyfalvi paprl, a kispesti Lakatos Ferencrl, vagy a – tbb mesemond ltal, de nv nlkl emlegetett – rdngs paprl, akik mindannyian termszetfeletti hatalommal rendelkeztek, s csods dolgokat mveltek. De nem kevsb rdekes a tuds sok-sok szemfnyveszt varzslata, gy a Bcs megyei Karaszi Cski cselekedete, aki a boglyakemencre percek alatt uborkaindkat futtatott s szp uborkkat rlelt, vagy a mezkvesdi Beller Ferk, aki grgdinnyket varzsolt a falra.

Idetartoznak a mesei „pinglt szobk” is, amelyekben a ragyogan kifestett szoba csak ltszat, s a varzslat elmltval a gynyr pinglsnak is nyoma vsz. A mesk arrl szlnak, hogy a rszeges fest felvllalja a kirly szobinak pinglst, de az utols napig sem csinl semmit az italozson kvl, egyedl a segdje igyekezik. Mgis, az tadskor a kirly mindennel elgedett. Az reg kifizetse s tvozsa utn derl ki, hogy a pingls csak ltszat volt. Berze Nagy Jnos ezt a fausti ltszatfestst az 506-os mesetpushoz sorolta.

A Faust-mondkkal mutatnak rokonsgot az rdngs molnr- s kocsislegnyekrl szl trtnetek is. Egyik alakjuk Kcsn Pter, aki a 19. szzad elejn lt a Szamoshton, s az emlkezsek szerint nagy tudomny kocsis volt. Kcsnrl azt tartjk, hogy az rdggel cimborlt. Az istllban az rdgk dolgoztak helyette. jszaka patkval vilgtott. Fldn, levegben, folykon keresztl hajtotta haza a lovait, mg akkor is, amikor egyik vagy msik tkzben megdgltt. Kcsn Pter bvs szavra a gmeskt nmaga hzta a vizet. A lovas szekereket ott lltotta meg, ahol akarta, s csak nagy rimnkodsra engedte tovbb. Bvs krt senki sem tudta tlpni, akrcsak Faust lidrclbas ajtajt.

ppen e klnleges varzslatok: csak a varzslatban, de a valsgban nem ltez rvizek, lakodalmi tertett asztalok, az asztallbbl foly bor, a hirtelen ntt nvnyzet, a ltszatllatok, az thghatatlan bvs kr, a tetszs szerint tgthat terem vagy varzshint stb. jellemzek a Faust-mondkra. E klnleges hiedelemelemek a magyar mese- s mondavilgba is elgg bepltek. Berze Nagy Jnos nem vletlenl veszi npmesnek a boszorknyok jszakai tncrl s szertartsairl szl trtneteket is, amelyekben az jszakai „tncosnk” virradatra csnakk, az aranypoharak koponykk, a kalcs lganjj stb. vltoznak.

A magyar Faust-mondk s mesk, ahogy ezt tbb kutat is kimutatta, az eurpai rokonsg ellenre sajtos vonsokat riznek. Pldul a magyar Faustok lpten-nyomon az rdg fl emelkednek, egyikk-msikuk varzslatval a smnhitre emlkeztet.

Az rdgk lakhelye – meskben, hiedelmekben egyarnt – a pokol, az als vilg, ahov – akrcsak a mennyorszgba – l ember nem teheti a lbt. De ha ez gy van, milyen is a pokol, ki tudja ezt megmondani? Nyilvn csak az az l ember, aki a poklot megjrta, s onnan visszatrve lmnyeirl beszmolhatott. A pokolban jrt emberekrl (Ozirisz, Orpheus, Odsszeusz, Aeneas, Dante, Tar Lrinc) nemcsak az kori s kzpkori irodalom szl, hanem a npkltszet is. ltalnos az a hiedelem, hogy a holt lelkek egyik rszt az angyalok viszik a mennyorszgba, msik rszt pedig az rdgk viszik a pokolba. A Megl Istfn (AaTh 756B) npmesben az rdgnek grt fi a pokolba megy, hogy a „szerzds”-t visszaszerezze. Egy rabl kri, tudja meg, milyen bntets vr re. A pokolbl visszatrve a fi elmondja, hogy ott mit ltott, s hogy milyen knzsok vrnak a gyilkosra. A pokol klyhaftje (AaTh 475) mesetpus magyar vltozataiban is a tlvilgi pokolrl rteslnk. A pokolba ltogat ember ismerskkel tallkozik. A pokolbl hozott szemt itt aranny, az arany szemtt vltozik. Az ezzel rokon hiedelemmondkban, egy rdngs varzslat folytn, a pokolba meghvott cignyzenszek a volt fldesrral is tallkoznak, aki a felesgnek megzeni, miknt tegye jv az fldi letben elkvetett bneit. szemfogakkal, sz*rvakkal, farokkal s llbakkal.

 
Ms
 
Trsalg
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Levlkld

rj nekem!!!


 
Mgia
 
Bannernk
 
Kp

Kpek:

 
Zene
 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros