Mi is a lidrc?
Titkok s Rejtlyek magazin 2009.02.18. 22:01
A lidrc (ldrc, ldvrc) az si magyar mitolgia egyik mitikus lnye, mely a nphagyomnyban szlesen elterjedt. Eredenden gonosz, az Isten (atycska), mint teremt er mellett a rombol ert kpviseli. Atycska kpsbl jtt ltre. A babona azt tartja, hogy a lidrc a rossz szellem szolgja, vagy maga a gonosz. Alakja a bolyg tz, az a kis kkes lng, amely a mocsaras vidken, a fldbe temetett llati testek fltt szokott jszaknknt fellobbanni.
fokig megklnbztethet s tbb esetben terletileg is elklnl lny gyjtfogalma, a
A kukorkol tyk a lidrc egyik alakja. A lidrcet sajt szolglatukba is tudtk lltani az emberek. Ha egy fekete tyk tojst a hnuk alatt kikeltettk, akkor a belle kikel lidrc az illet sajt, vigyz lidrce lett.
a magyar npi hitvilg egyik leggazdagabb adatanyaggal br, valamilyen formjban az egsz nyelvterleten ismert termszetfeletti lnye. Tulajdonkppen tbb, egymstl bizonyos fokig megklnbztethet s tbb esetben terletileg is elklnl lny gyjtfogalma, amelyek azonban egy vagy tbb ismrvk rvn sszefggnek egymssal. Nem vilgos, hogy az egyes alakok eredete mennyiben volt kzs. Feltehet, hogy a klnbz eredet ismrvek klnbz md s kor trsulsai hoztk ltre a lidrchit legutbbi idkbl ismert tarka kpt. Bonyoltja a helyzetet, hogy terletileg vltozan cserldnek az egyes alakok elnevezsei. A hiedelemanyag egszt tekintve leginkbb hrom vons domborodik ki: a tzes alakban val megjelens, a szexulis jelleg, valamint a segtszellem-jelleg. A legfontosabb alakvltozatok a kvetkezk: 1. csirke (lidrc nven a nyelvterlet kzps s szaki rszn; iglic, ihlic nven a Csallkzben; ldrc, piritusz nven D-Dunntlon; mit-mitke nven K-Dunntlon, valamint az Alfld tbb helyn; rdg nven tbb helyen szrvnyosan. Nem ismert a nyelvterlet keleti s nyugati rszn; legintenzvebben l az Alfldn). A hit szerint az jut hozz, aki fekete tyk els tojst hna alatt kiklti (ritkbban apr tojs, vagy brmilyen tojs; nhol gy tudjk, hogy trgyadombban kell kikelteni). Gazdjval egytt l mint szeretje (ha n a gazdja, jjel frfiv vltozik s viszont); gazdja a kebeln hordja, gazdjt esetleg jjel nyomja (lidrcnyoms) vagy vrt szvja. Az legyengl, beteg lesz vagy meghal. Tbb helyen ismert az a hit, hogy minden telbl neki kell adni az els falatot vagy stlan, visszafel kavart ksval kell etetni. Gazdja minden kvnsgt teljesti, ha az „mit hozzak?” vagy „mit-mit-mit?” krdsre felel. Pnzt hord tulajdonosnak, gy az meggazdagszik. Elterjedsi terletn kzismert hiedelemmondk szlnak a tle val megszabadulsrl: teljesthetetlen feladatot adnak neki (ktlben homokot, vagy rostban vizet hozatnak vele), amelybe belepusztul; vagy fba kelik be. Sok helytt elterjedt hit szerint a lidrc vagy gazdja az rdggel ll cimborasgban, ill. gazdja a lidrc birtokba jutva eladja lelkt az rdgnek. Nhol tzes alakban is megjelenik (lng, tzes gomolyag stb.); alakja keveredik a fnyjelensg formjban megjelen lidrccel. Szrvnyos hit szerint a fenti mdon klttt tojsbl kgy kel ki. – 2. Apr emberke alakjban megjelen, segt-rt lny. A lidrc csirke elterjedsi terletn is ismert, de leggazdagabb a r vonatkoz adatanyag Zala megyben. (Piritus, piritusz nven Bihar, Szatmr, Baranya megyben; rdg nven Pest, Fejr megyben; fldi rdg, fdn fll val rdg nven Zala megyben; mndli nven Vas megyben.) Sok tekintetben rokon a csirke alakkal, de ugyangy a tuds kocsis mondakr segt rdgeivel is; utbbival sokszor teljesen sszefolyik. A megszerzs mdja nhol a csirkhez hasonl, de ltalban vletlenl talljk vagy vsroljk, rongyba, dobozba, vegbe, tarisznyba, kabtzsebbe tve. Ez sszefgg a tle val megszabaduls mdjval is: aki meg akar tle szabadulni, dobozba stb. tve eldobja vagy eladja. Sokszor csak annyit tudnak rla, hogy gazdja hirtelen meggazdagszik, rendkvli tettekre kpes, mert „rdge” van, ill. „piritussa van”, „piritussos”. Msutt az a hit is ismert, hogy gazdja szeretje, gazdja a lelkt eladja neki, minden telbl az els falatot neki adja. Nhol gy tudjk, hogy t tud vltozni csirkv is, vagy ugyangy szabadulnak meg tle, mint a lidrc-csirktl. A gcseji fldi rdgt leginkbb kocsisok (nha vadszok) tartjk s mint ilyen itt tulajdonkppen az rdngs kocsis hiedelemkrbe tartozik. – 3. rdgszeret s fnyjelensg. E kt megjelensi forma nha egymstl fggetlenl, de ltalban sszeolvadva ltezett, valsznleg msodlagos kontaminci eredmnyekppen. A nyelvterlet keleti s nyugati rszn ismert (ludvrc, lucfir nven Ny-Dunntlon, szrvnyosan egszen Tolnig, Fejrig; lidrc, ldrc, nha rdg nven Erdlyben s Moldvban.) jjel fnyjelensg alakjban repl a levegben. A Dunntlon tzes petrencerd, nyomrd, ostor, ritkbban tzes madr, Erdlyben tzes kend vagy meghatrozatlan tzes lny. Repls kzben tzet szr. A fldre leszllva emberi alakot lt: frfihez n, nhz frfi (tvollev vagy meghalt szeret, hzastrs stb.) kpben jn. Emberalakjnak dunntli hit szerint (nhol a Dunntlon is) ldlba van; emberalakja tulajdonkppen maga az rdg. A rla szl hiedelemtrtnetek ltalban rdgvoltnak felismersrl szlnak: pl. a fonban jelenik meg, ahol megltjk llbt, amikor a leejtett ors utn nyl; vagy homokban, srban, hamuban ismerik fel a l- vagy ldlb nyomt. A hzba kmnyen, kulcslyukon t jut be, de gyakran jelenik meg mezn alv embereknek is. Tvoztakor tzet szr, lepiszktja a hz falt. Szeretjt szerencstlenn, betegg teszi. Fleg a Dunntlon ismertek az ellene val vdekezs vltozatos mdjai: pl. gatyamadzaggal, vcsattal, ujjak sszekapcsolsval el lehet ktni tjt ,a hzba val behatolst meg lehet akadlyozni szentelt tmjnnel, nyrfaggal stb.. A K-Dunntl tbb pontjn rendelkezik a lidrc-csirke bizonyos ismrveivel is (pnzt hord, tojsbl kltik ki). Nhol nehezen vlaszthat el a tzes kerk, tzes szekr stb. alakjban megjelen ksrtettl, ill. a tzesembertl, lidrcfnytl (pl. sok helytt azt tartjk, hogy nem lehet utolrni, rnehezedik a jrkelk vllra stb.; msutt a temetben jr, els kakasszra el kell tnnie stb.). Lehet egyttal kincsjelz lng is. – 4. A szemlytelen lidrcnyoms-fogalom orszgszerte ismert. Klnbz jszakai nyomsrzsekkel (lgzsi nehzsggel jr betegsgek, gyomorbntalmak) kapcsolatos, amelyeket a nphit a boszorkny mellett a lidrc fogalmhoz is kapcsol, ltalban anlkl, hogy annak valamelyik megjelensi formja konkretizldnk. Nha az rdgszeret vagy a lidrc-csirke alakvltozathoz ktik. A lidrc a hit szerint az emberre rl, megnyomja, megszopja (mellbimbit megduzzasztja), nha vrt szvja. Az ellene val vdekezs megegyezik a boszorkny elleni, ill. az ltalnos ronts elleni vdekezssel. – A magyar nphit sszetett s szertegaz lidrc-fogalmnak eurpai sszefggsei is rendkvl sokrtek. Minden emltett ismrv sokfel mutat kapcsolatokat, emellett fleg a szomszdos terleteken a fentiekhez hasonl vagy azokkal teljesen egyez alakvltozatok is lnek. gy a magyar lidrc sszefgg a tvoli mltig nyomon kvethet, jszakai nyomsrzettel kapcsolatba hozott s sokszor egyttal erotikus jelleg, tndr-, boszorkny- vagy dmonszer termszetfeletti lnyekkel, a szrnyas llat kpben megjelen, de egyttal rdgszer, szlv s romn terleteken ismert segtlnyekkel az Eurpa-szerte ismert tzes, repl, srknyszer lnyekkel, tzes kgyval; valamint a vmprszer lnyekkel stb., amelyeket azonban a magyar nyelvterleten kvl sehol sem kapcsol ennyire sszefgg fogalomkrr egy kzs elnevezs.
melyek azonban egy vagy tbb ismrvk rvn sszefggnek egymssal. Nem vilgos, hogy az egyes alakok eredete mennyiben volt kzs. Feltehet, hogy a klnbz eredet ismrvek klnbz md s kor trsulsai hoztk ltre a lidrchit legutbbi idkbl ismert tarka kpt. Bonyoltja a helyzetet, hogy terletileg vltozan cserldnek az egyes alakok elnevezsei. A hiedelemanyag egszt tekintve leginkbb hrom vons domborodik ki: a tzes alakban val megjelens, a szexulis jelleg, valamint a segtszellem-jelleg. A legfontosabb alakvltozatok a kvetkezk: 1. csirke (lidrc nven a nyelvterlet kzps s szaki rszn; iglic, ihlic nven a Csallkzben; ldrc, piritusz nven D-Dunntlon; mit-mitke nven K-Dunntlon, valamint az Alfld tbb helyn; rdg nven tbb helyen szrvnyosan. Nem ismert a nyelvterlet keleti s nyugati rszn; legintenzvebben l az Alfldn). A hit szerint az jut hozz, aki fekete tyk els tojst hna alatt kiklti (ritkbban apr tojs, vagy brmilyen tojs; nhol gy tudjk, hogy trgyadombban kell kikelteni). Gazdjval egytt l mint szeretje (ha n a gazdja, jjel frfiv vltozik s viszont); gazdja a kebeln hordja, gazdjt esetleg jjel nyomja (lidrcnyoms) vagy vrt szvja. Az legyengl, beteg lesz vagy meghal. Tbb helyen ismert az a hit, hogy minden telbl neki kell adni az els falatot vagy stlan, visszafel kavart ksval kell etetni. Gazdja minden kvnsgt teljesti, ha az „mit hozzak?” vagy „mit-mit-mit?” krdsre felel. Pnzt hord tulajdonosnak, gy az meggazdagszik. Elterjedsi terletn kzismert hiedelemmondk szlnak a tle val megszabadulsrl: teljesthetetlen feladatot adnak neki (ktlben homokot, vagy rostban vizet hozatnak vele), amelybe belepusztul; vagy fba kelik be. Sok helytt elterjedt hit szerint a lidrc vagy gazdja az rdggel ll cimborasgban, ill. gazdja a lidrc birtokba jutva eladja lelkt az rdgnek. Nhol tzes alakban is megjelenik (lng, tzes gomolyag stb.); alakja keveredik a fnyjelensg formjban megjelen lidrccel. Szrvnyos hit szerint a fenti mdon klttt tojsbl kgy kel ki. – 2. Apr emberke alakjban megjelen, segt-rt lny. A lidrc csirke elterjedsi terletn is ismert, de leggazdagabb a r vonatkoz adatanyag Zala megyben. (Piritus, piritusz nven Bihar, Szatmr, Baranya megyben; rdg nven Pest, Fejr megyben; fldi rdg, fdn fll val rdg nven Zala megyben; mndli nven Vas megyben.) Sok tekintetben rokon a csirke alakkal, de ugyangy a tuds kocsis mondakr segt rdgeivel is; utbbival sokszor teljesen sszefolyik. A megszerzs mdja nhol a csirkhez hasonl, de ltalban vletlenl talljk vagy vsroljk, rongyba, dobozba, vegbe, tarisznyba, kabtzsebbe tve. Ez sszefgg a tle val megszabaduls mdjval is: aki meg akar tle szabadulni, dobozba stb. tve eldobja vagy eladja. Sokszor csak annyit tudnak rla, hogy gazdja hirtelen meggazdagszik, rendkvli tettekre kpes, mert „rdge” van, ill. „piritussa van”, „piritussos”. Msutt az a hit is ismert, hogy gazdja szeretje, gazdja a lelkt eladja neki, minden telbl az els falatot neki adja. Nhol gy tudjk, hogy t tud vltozni csirkv is, vagy ugyangy szabadulnak meg tle, mint a lidrc-csirktl. A gcseji fldi rdgt leginkbb kocsisok (nha vadszok) tartjk s mint ilyen itt tulajdonkppen az rdngs kocsis hiedelemkrbe tartozik. – 3. rdgszeret s fnyjelensg. E kt megjelensi forma nha egymstl fggetlenl, de ltalban sszeolvadva ltezett, valsznleg msodlagos kontaminci eredmnyekppen. A nyelvterlet keleti s nyugati rszn ismert (ludvrc, lucfir nven Ny-Dunntlon, szrvnyosan egszen Tolnig, Fejrig; lidrc, ldrc, nha rdg nven Erdlyben s Moldvban.) jjel fnyjelensg alakjban repl a levegben. A Dunntlon tzes petrencerd, nyomrd, ostor, ritkbban tzes madr, Erdlyben tzes kend vagy meghatrozatlan tzes lny. Repls kzben tzet szr. A fldre leszllva emberi alakot lt: frfihez n, nhz frfi (tvollev vagy meghalt szeret, hzastrs stb.) kpben jn. Emberalakjnak dunntli hit szerint (nhol a Dunntlon is) ldlba van; emberalakja tulajdonkppen maga az rdg. A rla szl hiedelemtrtnetek ltalban rdgvoltnak felismersrl szlnak: pl. a fonban jelenik meg, ahol megltjk llbt, amikor a leejtett ors utn nyl; vagy homokban, srban, hamuban ismerik fel a l- vagy ldlb nyomt. A hzba kmnyen, kulcslyukon t jut be, de gyakran jelenik meg mezn alv embereknek is. Tvoztakor tzet szr, lepiszktja a hz falt. Szeretjt szerencstlenn, betegg teszi. Fleg a Dunntlon ismertek az ellene val vdekezs vltozatos mdjai: pl. gatyamadzaggal, vcsattal, ujjak sszekapcsolsval el lehet ktni tjt ,a hzba val behatolst meg lehet akadlyozni szentelt tmjnnel, nyrfaggal stb.. A K-Dunntl tbb pontjn rendelkezik a lidrc-csirke bizonyos ismrveivel is (pnzt hord, tojsbl kltik ki). Nhol nehezen vlaszthat el a tzes kerk, tzes szekr stb. alakjban megjelen ksrtettl, ill. a tzesembertl, lidrcfnytl (pl. sok helytt azt tartjk, hogy nem lehet utolrni, rnehezedik a jrkelk vllra stb.; msutt a temetben jr, els kakasszra el kell tnnie stb.). Lehet egyttal kincsjelz lng is. – 4. A szemlytelen lidrcnyoms-fogalom orszgszerte ismert. Klnbz jszakai nyomsrzsekkel (lgzsi nehzsggel jr betegsgek, gyomorbntalmak) kapcsolatos, amelyeket a nphit a boszorkny mellett a lidrc fogalmhoz is kapcsol, ltalban anlkl, hogy annak valamelyik megjelensi formja konkretizldnk. Nha az rdgszeret vagy a lidrc-csirke alakvltozathoz ktik. A lidrc a hit szerint az emberre rl, megnyomja, megszopja (mellbimbit megduzzasztja), nha vrt szvja. Az ellene val vdekezs megegyezik a boszorkny elleni, ill. az ltalnos ronts elleni vdekezssel. – A magyar nphit sszetett s szertegaz lidrc-fogalmnak eurpai sszefggsei is rendkvl sokrtek. Minden emltett ismrv sokfel mutat kapcsolatokat, emellett fleg a szomszdos terleteken a fentiekhez hasonl vagy azokkal teljesen egyez alakvltozatok is lnek. gy a magyar lidrc sszefgg a tvoli mltig nyomon kvethet, jszakai nyomsrzettel kapcsolatba hozott s sokszor egyttal erotikus jelleg, tndr-, boszorkny- vagy dmonszer termszetfeletti lnyekkel, a szrnyas llat kpben megjelen, de egyttal rdgszer, szlv s romn terleteken ismert segtlnyekkel az Eurpa-szerte ismert tzes, repl, srknyszer lnyekkel, tzes kgyval; valamint a vmprszer lnyekkel stb., amelyeket azonban a magyar nyelvterleten kvl sehol sem kapcsol ennyire sszefgg fogalomkrr egy kzs elnevezs.
– Irod. Rheim Gza: Magyar nphit s npszoksok (Bp., 1925); Domanovszky Gyrgy: Vidoizmenyenyija obraza glovo duha „lidrc” v szuevernyih predsztavlenyijah vengerszkovo naroda (Acta Ethn., 1957–58); Hoppl Mihly: A magyar lidrc-hiedelemkr szemantikai modellje (Ethn., 1969)
Irod. Rheim Gza: Magyar nphit s npszoksok (Bp., 1925); Domanovszky Gyrgy: Vidoizmenyenyija obraza glovo duha „lidrc” v szuevernyih predsztavlenyijah vengerszkovo naroda (Acta Ethn., 1957–58); Hoppl Mihly: A magyar lidrc-hiedelemkr szemantikai modellje (Ethn., 1969).
|